Super geslaagde 1811 race

maandag, 25 september 2017 ,

super geslaagde 1811 race met weinig wind

 Verslag 1811 zeilrace

                                                                                                                                

 

 

 

                                                           1811 zeilrace 2017

 

 

Zaterdag 16  september was het weer zover.

De 24e 1811 zeilrace, zoals altijd georganiseerd door Jachtwerf Atlantic, werd weer gehouden.

 

De laatste jaren is het niet meer mogelijk om het gehele rondje om Vlieland en Texel op een veilige manier te verzeilen, dit vanwege de geringe waterdiepte in een gedeelte van het Molengat bij Texel.

Doorgaans komen de schepen daar bij laagwater aan en staan er zelfs bij windkracht 4 B. uit noordelijke richtingen al behoorlijk hoge golven en mogelijk gevaarlijke grondzeeën zijn dan niet uit te sluiten.

Om die reden experimenteren we de laatste jaren met een andere opzet voor de wedstrijd.

 

Dit jaar werd gekozen om de deelnemers 2 opties te geven, namelijk:

 

  1. Een route via de Boontjes naar het Schulpengat bij den Helder, of
  2. De route via de Pollendam naar het Stortemelk bij Vlieland.

 

Gestart mocht worden tussen 06:00 en 08:00 uur.

En de maximaal te zeilen tijd bedroeg 9 uur.

Later binnenkomen betekende strafmijlen.

 

Diegene in de beschikbare tijd de grootste afstand aflegt is de overall winnaar.

 

Om de spanning op te voeren had de wedstrijdleiding bepaald, dat er behalve de verst gelegen bereikte boei nog 2 extra boeien gefotografeerd moesten worden.

Voor de route via de Pollendam waren dat de boeien IN1a (Inschot) en WM 7 ( West Meep)

Deze mochten op de heen- of op de terugweg worden gefotografeerd.

 

Om 06:45 uur werden de meeste deelnemende jachten geschut.

 

Behalve langs de Pollendam, waar de jachten betonning mocht worden aangehouden, moest verder de officiële vaarwegbetonning worden gevolgd.

 

Alle deelnemers kozen voor route 1.

 

De weersverwachting(en) waren onzeker wat windrichtingen en regen betrof.

In elk geval werd er heel weinig wind verwacht.

 

 

Achteraf bleek, dat de inschatting van de wind cruciaal was voor de beslissing van de schippers welke tactiek gevolgd moest worden.

 

  1. Eerst zo snel mogelijk naar zee om mijlen te maken en op de terugweg de 2 boeien te fotograferen of
  2. Eerst de 2 boeien fotograferen en dan naar het Stortemelk.

 

Diegenen, die meenden de IN1 a en de WM 7 boei op de heenweg te moeten ronden, uitgaande van afnemende wind in de loop van de dag, kwamen bedrogen uit.

 

De nummers 1, 2 en 3 in de overall eindstand bleken alle 3 als enigen eerst naar zee te zijn gevaren.

 

1e  De Fier, Bavaria 46, lengte, 14,25 m.

2e  De Felice, Koopmans, lengte 11,25 m.

3e  De Zenith, Maestro, lengte 10,80 m.

 

Het bleek, dat de weergoden ons gunstig gezind waren en we hebben een fantastische zeildag gehad, die nagenoeg zonder schade of ongelukken is verlopen.

 

Na de prijsuitreiking hebben we vanaf 18:00 uur weer genoten van de heerlijke barbecue, die ons door jachtwerf Atlantic werd  aangeboden in de geheel versierde en aangeklede scheepswerkplaatsruimte.

 

 


share this

facebook
google
twitter
linkedin
< Terug naar overzicht