Meekijken met ontwerper Willem Nieland

woensdag, 4 oktober 2017 ,

Meekijken met ontwerper Willem Nieland

 Tekst Laurens van Zijp/Zilt Magazine (c)2017

 

Directe link naar artikel: https://issuu.com/ziltmagazine/docs/zilt138/54?e=1793436/53735549

 

MEEKIJKEN MET ONTWERPER WILLEM NIELAND

'DUBBELDEKS OP 13,50 METER '

 

Eén of twee stuurwielen? Hoe deel je de kuip in? Wel of geen bakstagen? Voordat een boot vaart, is er heel denkproces van de ontwerper aan vooraf gegaan. Zilt vraagt ontwerpers naar hun keuzes en beweegredenen. In deze slotaflevering: Willem Nieland over de Atlantic 445 Pilothouse.

 

Willem Nieland is een veelzijdig ontwerper die zowel motorboten als zeiljachten tekent. Hij hanteert in het ontwerpproces vier 'E's': ergonomie, economie (lees: prijs), ecologie (duurzaamheid) en esthetica. Als actief zeiler put hij uit eigen ervaring. Voor een klant van de Atlantic-werf ontwierp hij een vlot zeilend, ruim toerschip. De wensen waren duidelijk: een langeafstandszeiler die ook kan droogvallen. Vandaar de klapkiel. Een bepaalde doorvaarthoogte (Roompotsluis) was een andere wens. En met leefruimte en comfort voor een lang verblijf. Het rompmateriaal is aluminium. De spanten hebben een kleine onderlinge afstand en zijn minder hoog, voor een ruimer interieur.

De indeling: de eigenaarshut in de voorpiek, in de salon aan bakboord een U-bank en tafel boven de kielkast, aan stuurboord een langsbank. Aan stuurboord van de kajuittrap een langskeuken met kookplaat tegen de romp en spoelbakken ertegenover tegen de hartlijn van het schip. Onder het pilothouse/de kuip is de gastenhut. Aan bakboord is de natte cel met doorgang naar een derde hut met twee loodskooien. Het 'zwevende' pilothouse bevat een vijfpersoonsbank, plus navigatiehoek. Ook ideaal om langer door te varen in het seizoen. "Iedere millimeter is benut", aldus Willem, "dit schip is dubbeldeks op 13,50 meter."

Hij poneert meer stellingen "Alles draait in ontwerpen om verhoudingen; van maten, gewicht tot aan geld." En: "Een niet-doelmatige boot is niet mooi." Om te besluiten met: "Je moet bij het ontwerpen respect hebben voor de levensduur van een boot. Een schip gaat tientallen jaren mee. Met verschillende eigenaren."

Tot zover enkele uitgangspunten. Op de volgende pagina's zoomen we verder in op het ontwerp.

 

DEKHUIS

Groot, maar niet al te breed: je kunt erlangs kijken, de windvang is minder en de lijnen lopen eromheen. Het dak is deels een enorm luik in koolstof. Splitlevel vloeren met zes zitplaatsen boven en langsscheepse kombuis beneden. Een breed dek voor het pilothouse en goede gangboorden erlangs.

 

ROMP

Het gemiddeld hoge vrijboord met positieve zeeglijn gaat achter de afdoende hoge en scherpe snuit snel over in een organische vorm zonder vlak paneel. Dit voor reserve waterverplaatsing, constructieve stijfheid, strakheid en schoonheid. Maximaal lange en slanke waterlijnen en een betrekkelijk vlak onderwaterschip voor hoge daggemiddelden met minder helling en meer langsscheepse stabiliteit.

 

TUIG

De 20.55 meter lange mast heeft een flinke 'rake' (helling) en een grote 'kraan' bovenin voor een maximaal zeiloppervlak. Een brede basis vangt de compressie op en maakt een lichter profiel mogelijk. Een stowaway mast kan ook. De 110% rolfok is simpel en efficiënt. Een 29 m2 reefbaar, self-tack stagzeil ligt klaar in een zak op het voordek met een PBO stag eraan.

 

BOEG

De boeg is verticaal recht voor maximale waterlijnlengte. De dubbele boegspriet is geschikt voor een zwaar ankergerei en heeft een oog voor de Code Zero en plek voor een camera.

 

KIEL

De klapkiel zit in een bulletproof kielkast met overbemeten cilinder. De pijlstand maakt de kiel minder kwetsbaar bij vastlopen. Een bulb ontbreekt, maar het schip kan hierdoor beter wegschuiven bij een dwarse breker. Een uitsparing in het vlak maakt een grotere koorde mogelijk van de kiel (afstand voor en achter) bij dezelfde diepgang. Het geeft meer plaats voor kielballast.

 

KUIP

Onlosmakelijk verbonden met het pilothouse. Niet te wijd uit elkaar staande banken met afschot en flinke valling van de rugleuning, voor een goede zit zonder natte kont. Voor de pui is een verdieping wat een schuifluik overbodig maakt en een staanplaats oplevert. Achter het roer een gewelfde bank waar twee personen onder helling goed zitten.

 

SPIEGEL

Breed, maar licht positief en rond; het oog wil ook wat. Breed voor kortere omstroom van steven tot kont en meer dynamische stabiliteit onder helling. Op de passaat geen zoekend stuurgedrag, minder rollen en meer lift voor surfen. De spiegel heeft een ingebouwde loopplank, die naast de dinghy uitklapt. Een reling op 75 cm hoogte en de hekstoel staat op de verschansing rond de kuip van 35 cm.

 

LIEREN

Twee elektrische lieren met ieder vijf stoppers (optie voor twee extra) is voldoende. Meer heb je feitelijk niet nodig en het blijft zo betaalbaar.

 

BALLASTTANKS

In het casco zijn vier wingtanks verborgen geïntegreerd, totaal 1670 liter. Half afgevuld zit er bij een aandewinds vertrek 835 liter aan loef. De brandstoftank van 900 liter is rond de kiel gesitueerd.

 

BALLASTTANKS

In het casco zijn vier wingtanks verborgen geïntegreerd, totaal 1670 liter. Half afgevuld zit er bij een aandewinds vertrek 835 liter aan loef. De brandstoftank van 900 liter is rond de kiel gesitueerd.

 

 

 


share this

facebook
google
twitter
linkedin
< Terug naar overzicht